Naya bytte till Tekniska Gymnasiet – vill nå sin dröm

Naya kämpade i flera år mot läkarprogrammet utan rätt stöd. Hon bytte till Tekniska Gymnasiet för att få bättre förutsättningar. – Jag ångrar inte en sekund, säger hon.

Naya Karakcha drömmer om att komma in på läkarprogrammet och bli psykiatriker.

Resan mot de målen har inte gjorts utan hinder. Hon kom till Sverige för sju år sedan, och har kämpat hårt för att bemästra språket och komma in i den svenska skolan.

På hennes förra gymnasieskola kände hon att hon inte fick den hjälp hon behövde. Hon kämpade igenom tre år, men fick sedan höra om Tekniska Gymnasiet i Uddevalla.

– Jag hörde gott om skolan. Att lärarna ger rätt stöd och anpassar undervisningen till elevernas behov.

För att höja nivån på sina studier och nå läkarprogrammet beslutade hon sig för att byta.

Nu går hon sitt fjärde år på Tekniska Gymnasiet. Hon har hamnat på rätt kurs och känner sig ännu mer motiverad att nå sitt mål.

– Jag ångrar inte en sekund. Lärarna är engagerade och vill finnas där för en. Jag är så tacksam över min tid här, säger hon.